V Festiwal Nauki

Podczas V Festiwalu Nauki uczniowie Zespołu Szkół nr 3 w Jastrzębiu-Zdroju zajmowali się ruchem i jego powszechnością.Młodzież z gimnazjum i liceum ogólnokształcącego Zespołu Szkół nr 3 zaprezentowała swoim rówieśnikom z innych szkół ciekawe eksperymenty. Młodzi jastrzębianie mogli dowiedzieć się, czym jest ruch, konwekcja czy dyfuzja. Uczniowie pokazali wiele aspektów ruchu i to nie tylko w fizyce, ale również w ekonomii czy w biologii.Przypomnijmy, że pierwsze Festiwale Nauki zamykały się do sal lekcyjnych. – Nasza akcja cieszy się tak dużym zainteresowaniem, że zdecydowaliśmy się przenieść festiwal do sali gimnastycznej. Teraz uczniowie nie muszą krążyć od klasy do klasy i nie przegapią żadnych ciekawych doświadczeń – mówi Patrycja Trzetrzelewska, nauczycielka biologii i podstaw przedsiębiorczości w ZS 3.
 
IV Festiwal Nauki

W piątek 30 września w naszej szkole odbył się IV festiwal nauki pod tytułem

" Ładunki wokół nas". podczas trwania festiwalu uczniowie zaprezętowali wiele ciekawych doświadczeń mających na celu udoskonalenie naszej wiedzy.

Całość była podzielona na trzy części: Fizyczną, Biologiczną oraz Przedsiębiorczości.

Część fizyczna zaprezętowała doświadczenia związane z elektrostatyką oraz prądem. Najwieksza uwage widowni przykół pokaz "Dzwoneczków Franklina" wykonany przez uczniów III klasy liceum.

Biolodzy przedstawili swoją prezentację poświęconą budowie mózgu oraz przekazywaniu impulsów.

Druga część festiwalu należała różnież do fizyków, którzy pokazali doświadczenia związane z prądem.

Po ścisłych tłumaczeniach fizyków jak i biologów nadeszła pora na prezentację sekcji przedsiębiorczości. Uczniowie przedstawili kilka ciekawych propozycji, jak można lepiej funkcjonować na świecie.

Festiwal zakończył się w dobrej atmosferze i wielkim sukcesem uczniów. Na następny pokaż zapraszamy w styczniu

III Festiwal Nauki

Tym razem już po raz trzeci w Zespole Szkół nr 3 w Jastrzębiu-Zdroju odbył się „Festiwal nauki".

Przedsięwzięcie jest organizowane w ramach projektu „Partnerzy w nauce". Co tym razem było motywem przewodnim festiwalu w „Trójce"? Był to szeroko pojęty dźwięk. Począwszy od tonów niesłyszalnych dla ucha ludzkiego, poprzez te, których słuchamy z prawdziwą przyjemnością, skończywszy na hałasie.

Dzięki programom, takim jak „Partnerzy w nauce", młodzi ludzie, którzy interesują się przedmiotami ścisłymi, mogą dzielić się swoją pasją z innymi. Pokazują, że wiedza może zostać przekazana w bardzo ciekawy sposób, na przykład poprzez doświadczenia. W projekcie uczestniczy aż osiemdziesiąt szkół ponadgimnazjalnych z czterech województw – śląskiego, małopolskiego, dolnośląskiego czy łódzkiego. Łącznie trzy tysiące uczniów pod opieką dwustu czterdziestu nauczycieli uczestniczy w różnego rodzaju zajęciach, które odbywają się na trzech poziomach: zaawansowanym, średnim oraz grupie wsparcia. W tym gronie znalazł się również Zespół Szkół nr 3. Nauczyciele podkreślają, że dzięki takim programom przedmioty, jak: fizyka, biologia czy matematyka mogą stać się popularne. Tak właśnie dzieje się w „Trójce", gdzie młodzi ludzie bardzo chętnie angażują się w projekty organizowane w ramach „Festiwali nauki", które mają miejsce co pół roku.

Tuż przed feriami zimowymi po raz kolejny miał miejsce „Festiwal nauki". Tym razem odbył się pod hasłem „W świecie dźwięku". Wszystko rozpoczęło się w sali gimnastycznej, gdzie wraz z wybiciem 8.00 zgromadzili się uczniowie „Trójki". Na początek przygotowano krótkie przypomnienie, w którym zaprezentowano specjalną prezentację, w której pokazano, jak wyglądały i czego dotyczyły poprzednie festiwale. Następnie przedstawiono tematykę obecnego festiwalu. Uczniowie, którzy przygotowali tegoroczną odsłonę, pokrótce opowiedzieli swoim koleżankom i kolegom, czym tak naprawdę jest dźwięk. - W salach przygotowane są doświadczenia, pokazujące różne podkategorie dźwięku. Każdy z nas przedstawia coś innego tak, aby uczniowie naszej szkoły mogli się zapoznać z tym temat, w jak najszerszy sposób – stwierdziła jedna z dziewczyn, biorących udział w przygotowaniach.

Po zakończeniu części, odbywającej się w sali gimnastycznej, wszyscy udali się do sal lekcyjnych, gdzie miała rozpocząć się druga część przedsięwzięcia. W kilku salach, specjalnie przygotowanych na ten dzień, można było zapoznać się z różnymi „odsłonami" dźwięku, jak na przykład z ultradźwiękami czy hałasem. Uczniowie przedstawiali różnego rodzaju doświadczenia, a ich poczynania z zaciekawieniem obserwowali ich rówieśnicy. Tak na przykład można było obejrzeć telefon, ale nie taki zwyczajny, do jakiego jesteśmy przyzwyczajeni. Ten, zbudowany był z... dwóch kubków i sznurka. - Dźwięki to drgania, więc jeżeli mówimy do jednego kubka, to przez ten sznurek przechodzą drgania i w drugim kubku słychać, to co powiedziało się do pierwszego – wyjaśnił jeden z przeprowadzających pokaz. Innym doświadczeniem było wykorzystanie masy, stworzonej z mąki ziemniaczanej i wody do zaprezentowania działania ultradźwięków. Masa położona na foli naciągniętej na głośnik, z którego płynęły ultradźwięki, zaczęła wibrować. To doświadczenie nie było wcale tak proste na, jakie mogło wyglądać. Trzeba było kilku podejść, aby w końcu zaprezentować zebranym, jak to tak właściwie działa. W jeszcze innej sali za pomocą specjalnego aparatu można było zbadać poziom natężenia krzyku. Urządzono nawet mały konkurs, w którym wygrała osoba, krzycząca najgłośniej.

Chociaż festiwal tak właściwie „kręci się" wokół fizyki i pojęć z nią związanych, to tak naprawdę uczestniczą w nim również inne sekcje: biologiczna i przedsiębiorczości, które i tym razem uczestniczyły w projekcie. Grupa przedsiębiorczości ukazała zjawisko dźwięku w reklamach, natomiast młodzi biolodzy zaprezentowali, jak działa ludzki układ słuchowy.

Ta edycja „Festiwalu nauki" na pewno na długo pozostanie w pamięci uczniów, którzy z pewnością wyniosą z niej sporo informacji, które okażą się dla nich przydatne. Dzięki tego rodzaju przedsięwzięciom łatwiej trafić do młodych ludzi z takimi przedmiotami szkolnymi, jak fizyka czy matematyka. Kto z nas lubi słuchać nudnych wykładów, w których większa część informacji jest dla nas tak zwaną „czarną magią". Czy nie lepiej obejrzeć, jak to działa w praktyce? Co przygotują uczniowie ZS nr 3 następnym razem? Na razie jeszcze nie wiadomo, ale na pewno będzie to równie interesujące, jak w poprzednich edycjach.

autor:Natalia Kożuch "Jasnet"

http://jasnet.pl/?m=publicystyka&id=3095

II Festiwal Nauki

W środę, 2 czerwca 2010 r w naszej szkole odbył się II Festiwal Nauki, który został realizowany w ramach projektu "Partnerzy w nauce".

Tym razem impreza wiązała się z lataniem, a hasłem przewodnim była „Sztuka latania". Uczniowie klas licealnych oraz trzecich gimnazjum brali udział nie tylko w wykładach, ale i warsztatach. Musieli zmierzyć się z niełatwym zadaniem, jakim było stworzenie własnych rakiet, poduszkowców czy balonów.

Festiwal rozpoczął się wykładem Pana Eugeniusza Piechoczka na temat latania, samolotów śmigłowców i przygotowaniem pilotów. Pan Piechoczek omówił podstawowe kwestie fizyczne, odpowiadające na pytanie „W jaki sposób nawet bardzo ciężkie maszyny unoszą się w powietrzu?" oraz przedstawił kilka typów maszyn. Opowiedział w jaki sposób można zdobyć licencję pilota, jak wygląda przygotowanie do lotów oraz przedstawił dokumenty, jakie należy posiadać w czasie lotu.

Po wykładzie wszyscy rozeszli się do sal lekcyjnych na warsztaty praktyczne, na których wykonywano trzy zadania. Były to: budowa balonu (z materiałów biurowych), poduszkowca (z płyty CD oraz balonu) oraz rakiety (z gazet, taśmy oraz wyrzutnia z butelki po napojach i rurki). Po zbudowaniu w/w „maszyn" należało sprawdzić ich użyteczność, co też robiono wystrzeliwując rakiety na korytarzu.

Na zakończenie wszyscy ponownie pojawili się na sali gimnastycznej. Tym razem prezentację przedstawili nasi koledzy z klas II liceum: Joachim Kubieniec, Rafał Frydrych oraz Piotr Władysławski. Ostatnią częścią festiwalu był lot dużych balonów, wykonanych przez uczestników projektu. Ze względu na złą pogodę balony zostały puszczone w sali gimnastycznej.

Do wnętrza balonów wpuszczano ciepłe powietrze wytwarzane za pomocą suszarek do włosów. Wszystkie balony uniosły się, jednak najszybciej i najwyżej (pod dach sali gimnastycznej) uniósł się balon grupy chłopców z klasy 1 C liceum. Suszarek służących do podgrzewania powietrza było dużo.....tak dużo, że spowodowało to w konsekwencji "wybicie korków" pod koniec imprezy.

Zapraszamy do obejrzenia zdjęć z imprezy w zakładce Galeria (Z życia szkoły).

Czekamy teraz na III Festiwal, który będzie poświęcony dźwiękom.

I Festiwal Nauki

Pod takim hasłami, 11 lutego 2010 r. odbył się w naszej szkole Festiwal Nauki.

Impreza rozpoczęła się punktualnie o godz. 8.00. W dziewięciu salach odbywały się atrakcyjne zajęcia. Młodzież, z naszego liceum i klas trzecich gimnazjum oraz młodzież z zaproszonych szkół miała okazję zobaczyć ciekawe doświadczenia związane z fizyką:

pokaz promieniowania gamma,jak tworzy się piorun kulisty na... winogronie,jak upiec ciasto w ciągu siedmiu minut i wiele innych.

Poza doświadczeniami można było posłuchać wielu ciekawych wykładów o tematyce związanej z hasłem festiwalu oraz rozwiązywać łamigłówki. Ogólnie chcieliśmy pokazać innym, że fizyka może być bardzo ciekawa i zajmująca. Było to pierwsze przedsięwzięcie, które zorganizowali sami uczestnicy programu "Partnerzy w nauce".

Na następny Festiwal zapraszamy już w czerwcu.

JSN Epic template designed by JoomlaShine.com