VIII Szkolny Festiwal Teatralny         

W grudniu 2011 roku w naszym Gimnazjum odbył się kolejny już VIII Festiwal Teatralny. W czasie tegorocznej edycji zaprezentowały się 3 klasy, które wystawiły przed jury następujące przedstawienia 1 miejsce „Poskromienie złośnicy” – klasa IIIa wych. P. O. Bezuch 2 miejsce „Uczta u Nerona” – klasa IIa wych. P. E. Kern 3 miejsce „ Nasza Tiwi” – klasa IIc wych. P. M. Czulak Zespoły klasowe dbają o profesjonalizm przygotowując scenografię, stroje, efekty specjalne, muzykę plakaty wykorzystując wszystkie środki wyrazu teatralnego. W tym roku jury postanowiło przyznać wyróżnienia indywidualne – dla aktora Dominika Cebuli – za zaprezentowanie postaci „Nerona’’ , aktora Radosława Gajdy z kl. 3a za wykreowanie postaci „ Petriuchia” oraz uczennicy kl. 3a Paulinie Sitko za wcielenie się w rolę „Katarzyny”. Rada rodziców przyznała nagrody pieniężne dla zwycięskich klas. Klasa 3a otrzymała 250 zł, klasa 2a dostała 150 zł a za 3 miejsce klasa 2c 100zł.

Do II etapu Konkursu przedmiotowego z biologii zakwalifikowała się uczennica klasy 3a gimnazjum Karolina Rochowicz. II etap odbędzie się 13 stycznia 2012 roku.

Dziękujemy         

Informujemy, iż w ramach akcji „1% dla mojej szkoły” prowadzonej przy współpracy ze Stowarzyszeniem"Przyjazna Szkoła" uzbieraliśmy kwotę 2 144,38 zł. Zgodnie z umową zawartą ze Stowarzyszeniem na rzecz szkoły zostanie przekazana kwota 1644,38 zł, która będzie przeznaczona na zakup pomocy naukowych dla uczniów naszej szkoły.Chcieliśmy złożyć gorące podziękowania dla wszystkich, którzy przyłączyli się do akcji. Człowiek jest dobry. Kto twierdzi odwrotnie, na pewno nie ma wyobrażenia o ludzkich możliwościach.

Dnia 19.12.2011r. w poniedziałek dla wielu kolejny zwykły dzień,jednak nie dla wszystkich. Członkowie Jastrzębskiego Związku Sybiraków, zostali zaproszeni na wspólną Wigilię, aby również z nimi przeżywać magię świąt. Sybiracy zostali zaproszeni na godzinę 16.00, o której rozpoczęło się przedstawienie jasełkowe. Nasi koledzy i koleżanki , jak co roku przedstawiali przepiękne jasełka, tak więc na twarzach naszych gości pojawił się sympatyczny uśmiech i wzruszenie. Po zakończeniu przedstawienia członkowie Związku Sybiraków zaproszeni zostali do sali numer 5 gdzie, czekał na nich przystrojony stół. Pani dyrektor uroczyście przywitała w naszym i swoim imieniu gości i jak nakazuje tradycja, podzieliliśmy się wszyscy opłatkiem, składając sobie najserdeczniejsze życzenia. Świece paliły się na stołach, a w całej sali unosił się smakowity zapach barszczu i krokietów. Następnie Kamil wraz z kolegą zagrał kolędy, które wspólnie śpiewaliśmy. Po tym przyszedł czas na krótkie przedstawienie przygotowane przed uczniów klasy II gimnazjum. Jak co roku mieliśmy okazję posłuchać historii naszych gości , którzy zostali zesłani na Sybir od najmłodszych lat. Z ciekawością słuchaliśmy wypowiedzi naszych gości. Po tych opowieściach przyszedł czas na rozstanie. Było wszystkim bardzo smutno , że ten wspaniały wieczór , który jest raz w roku , tak szybko się skończył. Ale jesteśmy pewni , że nie był to ostatni wieczór i za rok spotkamy się w tym samym gronie.                                                                Anna Lazar 1C LO

Od 19.12 2011 zaczynamy zbierać zgłoszenia do udziału w Międzynarodowym Konkursie „KANGUR MATEMATYCZNY 2012”. Należy zgłaszać się u swojego nauczyciela matematyki, bądź bezpośrednio u szkolnego koordynatora konkursu mgr inż. S. Szpyry. Konkurs dotyczy uczniów gimnazjum oraz LO. Międzynarodowy Konkurs „Kangur Matematyczny” jest przedsięwzięciem samofinansującym się i niedochodowym, uzyskiwane środki finansowe przeznaczone są na nagrody i organizacyjną obsługę Konkursu. Prawo uczestnictwa w Konkursie mają uczniowie, którzy dokonają wpłaty w wysokości 8 zł. Wpłaty należy dokonać do 15.01.2012. Konkurs ma charakter jednorazowego testu trwającego 75 minut, poza sprawami organizacyjnymi. Konkurs odbędzie się 15.03.2012 r. - godz. 9.00. Dodatkowe informacje można uzyskać na stronie www.ssodelta.edu.pl Bardzo serdecznie zapraszamy wszystkich zainteresowanych!!!

Dopiero dziś możemy je podać w formie ostatecznej, ponieważ trwała jeszcze walka o 3. miejsce wśród gimnazjalistów. W "dogrywce" udział wzięło trzech chłopców z 1a i 2a. Oto wyniki.

' Liceum: Tytuł Mistrzyń Ortografii otrzymują ex aequo 1.Hanna Walla (3C) i 1.Daniela Dziergas (1A) 3.Katarzyna Sienkiewicz (1D) Gimnazjum: 1.Ewa Myśliwiec (3a)-jedyna praca napisana bezbłędnie ! 2. Natalia Majchrzak (3c) 3. Mateusz Adamczyk (1a)

Na wyróżnienie zasługują jeszcze Sonia Walla i Paweł Janeta, którzy znaleźli się "poza podium". Wśród gimnazjalistów z kolei to Cezary Klimczuk i Kamil Janiszewski. Wszystkim uczestnikom serdecznie dziękujemy i gratulujemy odwagi zmierzenia się z trudną polską ortografią.Mamy nadzieję, że za rok spotkamy się w jeszcze lepszej formie (ortograficznej,rzecz jasna)! Może znajdzie się więcej chętnych niż 44 osoby? Przypominamy tylko, że wszyscy laureaci zostaną nagrodzeni na STYCZNIOWYM APELU PORZĄDKOWYM. E.Kern

Koncert Charytatywny         

 

8 grudnia 2011 w naszej szkole odbył się Koncert Charytatywny. Zagrali dla nas : Carper & Freak oraz Druga Strona Rapu. Artyści spisali się na medal , jednak widownia nie była tak duża jak przypuszczaliśmy . Ale to nie wpłynęło na samopoczucie artystów jak i organizatorki ( Karoliny Jędrzejewskiej) . Karolina nie przejmowała się brakiem ludzi , ciągle z uśmiechem na twarzy zapraszała obecnych ludzi pod scenę. Ludzie którzy przyszli na koncert pokazali że mają serce . A raperzy dali z siebie wszystko pomimo problemów ze zdrowiem. Ale jak wszyscy wiemy , każdy grosz się liczy. Dziękujemy nauczycielom , wszystkim przybyłym na koncert oraz chłopakom którzy pokazali się na scenie

Zapraszamy!!!

Obchodzimy go, jak co roku, na kilka sposobów. Klasy gimnazjalne przede wszystkim przygotowują się do udziału w VIII już Festiwalu Teatralnym. Ten wieloletni konkurs mobilizuje do coraz to lepszych, ciekawszych występów klasowych. Gimnazjaliści prześcigają się w pomysłach na scenografię, scenariusz i kostiumy. W tym roku Festiwal odbędzie się w dniach od 2 do 13 grudnia. Ponadto ,wychowawcy niektórych klas organizują z tej okazji wyjazdy do krakowskich teatrów (ostatnio dużą atrakcją okazał się też lot balonem nad jesiennym Krakowem. Widok miasta z lotu ptaka - bezcenny).Jednym z bardziej cieszących się popularnością i zainteresowaniem różnych jastrzębskich szkół jest konkurs o Laur Wyspiańskiego (w tym roku wyniki 27 stycznia), a 28 listopada-dokładnie w Dniu Patrona - licealiści mogli oglądać przygotowane prezentacje multimedialne o młodopolskim artyście. Po raz pierwszy też miał miejsce szkolny konkurs ortograficzny, w którym udział wzięli zarówno uczniowie gimnazjum, jak i liceum. Walczyli oni o tytuł szkolnego Mistrza Ortografii i ,mam wrażenie, że z powodzeniem. Na wyniki musimy jednak poczekać

ZS 3 z wizytą partnerską w Ibbenbüren         

W dniach od 14 do 19 listopada młodzież Zespołu Szkół nr 3 gościła z partnerską wizytą w Niemieckim Ibbenbüren. To już drugie spotkanie młodych ludzi z jastrzębskiej ,,Trójki,, organizowane przez p.Lucynę Dudę oraz p.Przemysława Zozworka z ich rówieśnikami z Kaufmänniche Schulen.

W wyjeździe brali też udział przedstawiciele władz miasta : Pan Prezydent Marian Janecki, Dyrektor MOK Pan Janusz Jurczak, Naczelnik Wydziału Oświaty Pan Andrzej Pawłowski oraz Naczelnik Wydziału Gospodarki i Promocji Miasta Pan Michał Domagała. Przedstawiciele miasta brali udział w programie przygotowanym przez gospodarzy, mogli więc z bliska przyjrzeć się wymianie partnerskiej organizowanej przez młodzież.

Pod szyldem ,,Zrozumieć przeszłość – współtworzyć przyszłość,, zwiedzaliśmy miejsca związane z historią okolicy, dyskutowaliśmy na temat wspólnej historii Polsko – Niemieckiej, zwiedzaliśmy miasto Ibbenbüren.

Historia to jednak nie wszystko, młodzi ludzie żyją raczej teraźniejszością niż przeszłością. W programie więc oprócz miejsc pamięci np. dom Anny Frank, czy obozu jenieckiego w Esterwegen, pojawiła się wycieczka do Amsterdamu oraz wspólne wyjście na dyskotekę.

Polacy często mają uprzedzenia względem Niemców – to pozostałość naszej historii, w naszej grupie było jednak inaczej, my znaliśmy się już ze spotkania w Jastrzębiu. Dlatego było nam łatwiej, ponieważ wiedzieliśmy do kogo jedziemy, mieszkaliśmy u znanych nam z pierwszego spotkania osób.

Celem naszej współpracy jest poznanie kraju i sąsiada, który jest tak niedaleko, a którego tak słabo znamy. Najlepiej uczynić to poprzez bezpośrednie kontakty , tak jak w tym przypadku uczniów i nauczycieli, mieszkając razem, spędzając razem czas, ucząc się na nowo wspólnej, czasem jakże trudnej historii.

Dodatkową motywacją jest używanie języków obcych, których uczymy się w szkole. Gdzie można je lepiej wykorzystywać, jak nie w kraju pochodzenia, podczas zwykłych sytuacji dnia codziennego, jedząc śniadanie, biorąc udział w zajęciach w szkole, zwiedzając okolice.

Najważniejsze jest aby komunikacja między nami funkcjonowała dobrze, abyśmy czuli się swobodnie w swoim towarzystwie i to co przeżyliśmy mogli przekazać dalej. Ponieważ autentyczniej brzmią informacje przekazywane nam przez znajomych o tym co widzieli, przeżyli, jak się żyje w danym kraju. W tak krótkim czasie zdążyliśmy się przywiązać i zaprzyjaźnić z naszymi partnerami, a najlepszym tego dowodem były ronione podczas pożegnania łzy. Organizator wymiany: Lucyna Duda

Na koncercie charytatywnym który odbył się 22 listopada zebraliśmy 358 zł i 22 gr. Dziękujemy za wasze datki na rzecz Julii!

W dniu 26 października br. w naszej szkole odbył się I etap konkursu „Powstania śląskie 1919-1921”. Konkurs miał na celu szerzenie i kultywowanie pamięci o powstańcach śląskich w pokoleniu młodych Polaków, wpajanie szacunku i przywiązania do tradycji własnego narodu, jego osiągnięć, kultury, języka ojczystego i ludzi oraz kształtowanie postaw patriotycznych i obywatelskich. Podczas konkursu trzeba było wykazać się szeroką wiedzą o Powstaniach Śląskich – znajomością faktów, postaci, umiejętnością oceny i rozumienia historii. Spośród wszystkich uczestników konkursu do II etapu zakwalifikował się uczeń klasy I c LO – Bartek Antończyk. Finał konkursu odbył się 10 listopada w Katowicach. Gratulujemy Bartkowi oraz Pani mgr Marii Rudowskiej, pod opieką której Bartek przygotował się do konkursu.

 

Od 19 września młodzież naszej szkoły brała udział w ogólnopolskim projekcie edukacyjnym „Młodzi głosują – wybory parlamentarne 2011”. Projekt ten miał na celu zainspirowanie młodzieży do aktywnego działania, zachęcenia do zdobywania wiedzy na temat procedur państwa demokratycznego i znaczenia wyborów. Upowszechnienie wiedzy o naszych prawach i obowiązkach obywatelskich. Uczniowie naszej szkoły wzięli udział w szkolnym konkursie na najciekawszy plakat zachęcający do wysokiej frekwencji wyborczej. Najciekawsze plakaty zostały umieszczone na tablicach informacyjnych szkoły.  Pierwsze miejsce w konkursie zdobyły prace: Karoliny Boruszki z IIId w kategorii gimnazjum, Ani Niedźwiedź i Liwi Michalczewskiej z IIC w kategorii liceum.30 września przeprowadziliśmy szkolne wybory. Wyniki przesłaliśmy na stronę organizatora akcji w kraju, czyli Centrum Edukacji Obywatelskiej. Osób uprawnionych do głosowania w naszej szkole było – 555, głosów oddanych – 215, w tym głosów ważnych - 209, głosów nieważnych – 6.  Nasi młodzi wyborcy najwięcej głosów oddali na Ruch Palikota (102), kolejno na Prawo i Sprawiedliwość (51) i Platformę Obywatelską (25). Największą frekwencją wykazała się podczas szkolnej akcji wyborczej klasa Ic gimnazjum. Brawo. Największą aktywnością w pracy na rzecz akcji - młodzieżowe wybory parlamentarne w naszej szkole, wykazali się uczniowie gimnazjum: Daniel Kosiba z IIIf, Patrycja Borowińska i Piotr Sadło z IIIa, Natalia Paplińska, Sabina Buczek, Klaudia Fortuna, Paulina Konieczny, Dominika Stępień, Marta Wojtkowiak  z IIc.

Dnia 8 listopada 2011 roku przed wschodem słońca wyjechaliśmy pełnym autobusem zaspanych uczniów klasy 1D na wycieczkę. Cel: Słowacja, a konkretnie Demianowska Jaskinia Wolności. Gdy przekraczaliśmy granicę Słowacji, naszym oczom ukazały się malownicze krajobrazy: ruiny zamku, góry osnute mgłą, jeziora i towarzyszące trasie wyskoie skały, które chwilami wyglądały tak, jakby miały zaraz się osunąć. Po kilku godzinach jazdy byliśmy na miejscu i ... zobaczyliśmy przed sobą spore wzniesienie (raczej górę), pod które musieliśmy się wdrapać, aby dostać się do Demianowskiej Jaskini Wolności. Udało się i o godzinie 11.00 razem z przewodnikiem zeszliśmy w jej głąb.Trudno jest opisać to, co zobaczyliśmy (nawet zdjęcia tego nie oddają). Przechodziliśmy różnymi korytarzami wyrytymi przez rzekę Demianowkę, a nad głowami mogliśmy obserwować nacieki krasowe. Różnorodność tych nacieków zrobiła na nas ogromne wrażenie-stalaktyty, stalagnaty, jeziorka krasowe, wodospady sintrowe to tylko część form wytworzonych przez naturę. Pokonaliśmy tego dnia 913 schodów w temperaturze 6 stopni C w jedną godzinę! Jesteśmy z siebie dumni. To nie koniec atrakcji... Część klasy pod opieką pana W.Stanaszka udała się do Tatralandii. Trzy godziny pełnych wrażeń, podczas których wszyscy bawili się przednio (jazda na pontonach,baseny termalne, zjeżdżalnie pełne zawijasów).Mimo utraty energii grupa wróciła do autobusu świeża, wykąpana, pachnąca i nakremowana (haha) W tym samym czasie reszta równie dobrze bawiła się w pięknym miasteczku Liptowski Mikulas. Mogliśmy wtedy sprawdzić też swoje umiejętności językowe. Wycieczkę uznaliśmy za udaną, bo nie tylko mogliśmy podziwiać piękno natury, szaleć na basenach, ale - co dla nas ważne - mieliśmy okazję poznać się bliżej. Wyjazd okazał się znakomitą lekcją koleżeństwa, integracji i samodzielności.Chcieliśmy jeszcze podziękować panu M.Guzowskiemu za zorganizowanie tego wyjazdu. Liczymy na więcej.

Autorzy: A.Płuciennik, V.Skrzypiec, B.Łuciów oraz Ł.Armada (1D)

UWAGA UCZNIOWIE GIMNAZJUM.

Na początku roku szkolnego zostaliście poinformowani przez wychowawców o tym, że macie obowiązek uczestniczyć w realizacji gimnazjalnego projektu edukacyjnego. Temat zrealizowanego przez Was projektu zostanie wpisany na świadectwie ukończenia gimnazjum, a zaangażowanie w realizacji projektu ocenione zgodnie z kryteriami oceny z zachowania. Przypominamy, że nadszedł czas wyboru projektu, w którego realizację się zaangażujecie. Poniżej prezentujemy listę zaproponowanych przez nauczycieli tematów projektów. Wystarczy, że dokładnie ją przestudiujecie i skontaktujecie się jak najszybciej z nauczycielem – opiekunem projektu. Od niego uzyskacie wszelkie informacje na temat wybranego przez siebie projektu, jeszcze tylko musicie pamiętać o złożeniu deklaracji (wspólnej - z grupą kolegów i koleżanek, którzy zechcą realizować ten sam projekt) - w terminie do 15 grudnia i ….. możecie zabierać się do pracy. Pamiętajcie – liczba miejsc w grupach projektowych jest ograniczona (wynosi od 4 do 10), jeśli więc już teraz na liście tematów znaleźliście ten, w którym będziecie mogli realizować swoje zainteresowania i poszukiwać odpowiedzi na nurtujące Was pytania – nie czekajcie, zgłoście się do opiekuna projektu. Życzymy wszystkim wielu sukcesów przy realizacji gimnazjalnych projektów edukacyjnych i liczymy, że efekty Waszej pracy będą zaskakujące, odkrywcze i zaciekawią nas podczas końcowej ich prezentacji pod koniec roku szkolnego. Powodzenia!

Lista tematów PROJEKTÓW GIMNAZJALNYCH do wyboru W ROKU SZKOLNYM 2011/2012 znajduje się pod adresem : http://zs3.com.pl/tematy-projekt%C3%B3w-gimnazjalnych-2011-2012.html

We wrześniu rozpoczęliśmy w ramach Europejskiego programu Comenius ,,Uczenie się przez całe życie,, współpracę ze szkołami z pięciu państw : Niemiec, Finlandii, Słowenii, Francji i Hiszpanii. Tytuł naszego projektu brzmi ,,Inside landscape – outsider landscape,, (wewnątrz krajobrazu – poza krajobrazem,, ). Krajobraz jest związany z tym co nas otacza, i chodzi tutaj zarówno o przyrodę jak i ludzi wokół nas. Dlatego celem projektu jest poznanie siebie oraz partnerów z innych państw. Projekt skierowany jest do klas trzecich gimnazjum oraz pierwszych i drugich liceum. Koordynatorem projektu w naszej szkole jest p. Lucyna Duda, oraz współpracujący z nią nauczyciele języka angielskiego :p. Joanna Bugaj oraz p. Przemysław Zozworek.

Podczas spotkań będziemy porównywać systemy nauczania w krajach partnerów projektu. Dla każdej ze szkół priorytetem są inne przedmioty, dlatego na poszczególnych spotkaniach będziemy przygotowywać ankiety i ewaluacje przygotowane przez poszczególnych partnerów. W naszej szkole dużym uznaniem cieszy się projekt ,,Partnerzy w nauce,, skupiający młodzież zainteresowaną przedmiotami ścisłymi, dlatego też naszym priorytetem będą : matematyka, informatyka oraz nauki przyrodnicze. Aby jednak krajobraz nie pozostał tylko słowem w temacie projektu, zaplanowaliśmy założenie wspólnego europejskiego ogrodu. Ze względu jednak na różnorodność klimatów panujących w krajach partnerskich , nasze ogrody mogą mieć różną postać. Dla jednych może to być normalny ogródek zewnętrzny, dla innych zielony kącik w szkole, lub też wirtualny ogród na stronie internetowej.

Więcej w zakładce: http://zs3.com.pl/program-socrates-comenius.html

 Wycieczka do Cieszyna         

Dnia 11.10.2011r. klasa II „b" artystyczna odbyła wycieczkę do Cieszyna w ramach lekcji wiedzy o kulturze. Podczas drogi na rynek czas umiliła nam legenda o powstaniu miasta inaczej nazywana też legendą o trzech braciach. Na placu głównym najbardziej zaskoczyła a tym samym zadziwiła nas piękna architektura. Mieliśmy okazję zobaczyć różnorodność stylów architektonicznych. Największą uwagę przykuła stojąca w centralnym punkcie barokowa studnia z figurą św. Floriana, która jest pozostałością dawnego systemu wodociągów miejskich. Następnie udaliśmy się do Zamku Cieszyńskiego, gdzie obejrzeliśmy liczne wystawy. Najbardziej urzekła nas wystawa na zewnątrz pt. : „Dizajn w parku" . Pierwszym elementem wystawy, niewątpliwe najbardziej rzucającym się w oczy był Różowy jeleń przy którym zostały zrobione pamiątkowe zdjęcia. Swoją nowoczesnością zachwyciły nas również: Fotel Terra, Ławka Siksa, Hamak i Koronkowe ogrodzenie. Kolejnym punktem wycieczki była Góra Zamkowa gdzie obejrzeliśmy liczne zabytki i piękną panoramę miasta. Mieliśmy okazję zobaczyć jeden z najstarszych kościołów romańskich w Polsce mianowicie Rotundę Romańską p.w. św. Mikołaja. Naszą uwagę skupiły również : Wieża Piastowska i pomnik Jana Kubisza. Następnie udaliśmy się w stronę Cieszyńskiej Wenecji i właśnie ta część miasta zachwyciła nas najbardziej. Spacerowaliśmy wąskimi uliczkami, podziwialiśmy pięknie zdobione budynki wykonane w starym stylu ,które dodawały uroku temu miejscu. Mieliśmy również możliwość obejrzenia z bliska jednego z symboli miasta mianowicie Studni Trzech Braci, która pochodzi prawdopodobnie z okresu wczesnego średniowiecza. Mimo niesprzyjającej aury wycieczka była bardzo udana i dała nam możliwość poznania wielu zabytków i kultury miasta. Przyczyniła się również do poszerzenia naszej wiedzy historycznej jak i kulturalnej co jest niewątpliwie istotne na profilu na jaki uczęszczamy. Cieszyn jest pięknym, malowniczym miejscem, które warto odwiedzić z całą rodziną lub z przyjaciółmi w wolnym czasie

Wyjątkowo w tym roku, bo 13 października, odbyła się w naszej szkole uroczysta akademia z okazji Dnia Edukacji Narodowej. W uroczystości przygotowanej przez Samorząd Szkolny udział wzięli: Dyrekcja Zespołu Szkół Nr 3, Grono Pedagogiczne, zaproszeni goście oraz pracownicy administracyjni szkoły. Aby uświetnić tegoroczną akademię, grono uczniowskie postanowiło uhonorować pedagogów Nauczycielskimi Oskarami. Nagrody przyznano w ośmiu kategoriach, w których zwycięzcami zostali:

„Mikrofon Roku" – mgr Elżbieta Gawrońska

"Złoty Wykładowca" – mgr Maria Rudowska

„Gorący Uśmiech" – mgr Joanna Bugaj

„Bratnia Dusza" – mgr Piotr Jarosławski

„Luzak Roku" – mgr Przemysław Zozworek

„Srebro-mówca" – mgr Marzena Sieradzan

„Niestrudzony Trener Umysłów" – mgr Monika Zawadka

oraz „Nauczyciel Roku" – mgr Michał Guzowski.

Całość uroczystości uświetniły występy naszych młodych talentów – kabaretu pod opieką mgr Stanisławy Wuwer, zespołu wokalnego w składzie Alicja Flis, Kamil Spodniewski oraz Radosław Gajda, a także grupy tanecznej w choreografii Karoliny Głowińskiej. Miłym akcentem kończącym akademię była piosenka „Hallelujah" w wykonaniu Roberta Hałuzy.

16 września 2011 r. na cmentarzu komunalnym w Jastrzębiu – Zdroju odbyły się jak co roku obchody Dnia Sybiraka w naszym mieście.  Uroczystość prowadził prezes jastrzębskiego Oddziału  Związku Sybiraków – Ryszard Czernecki. W tym szczególnym święcie udział wzięły poczty sztandarowe z wszystkich szkół, przedstawiciele posłów, władz samorządowych, służby mundurowe, harcerze, Sybiracy, Oddziały Wojska Polskiego z Bytomia, którzy wystrzelili salwę honorową. Młodzież naszej szkoły: Kamil Spodniewski, Hania Walla, Kamil Kajdres wystąpili przed zebranymi z krótkim programem artystycznym. Kamil Spodniewski przedstawił zarys historii zesłań i deportacji Polaków na Wschód, Syberię i do Kazachstanu. Hania Walla i Kamil Kajdres recytowali wiersze poświęcone tematyce poległych i pomordowanych na Wschodzie oraz pamięci tych co przeszli syberyjską tułaczkę. Przy symbolicznym grobie upamiętniającym losy zesłańców i Sybiraków – młodzież szkolna i liczni zebrani złożyli wieńce i zapalili znicze.

Pod takim właśnie hasłem odbył się kolejny już w naszej szkole Dzień Gimnazjalisty. Cztery klasy odważnych,wysportowanych i świetnie tańczących Pierwszoklasistów stanęły dziś w szranki.Konkurencje przygotowane przez klasy 2(p.K.Jewiak,p.M.Czulak,p.J.Odulińska,p.E.Kern)były zróżnicowane:od prezentacji bajkowych strojów,klasowych herbów i piosenek poprzez turniej wiedzowy,aż po skoki,picie soku z cytryny z uśmiechami na twarzy(brrr...) i energiczne tańce w parach.Tylko jednego zadania nie pokonały ani Krasnale,ani Barbie,ani40. Rozbójników!Wiadomo jednak nie od dziś,że jabłko zjadł (ugryzł)Adam,kiedy podała mu je Ewa...

Jury w składzie: p.dyrektor W.Brzykcy, p.dyrektor E.Mentel, p.pedagog P.Jarosławski i drugoklasistka A.Osiadacz zgodnie przyznało :

1 miejsce - klasa 1c (p. P.Zozworek), 2 miejsce - klsa 1a (p. J.Bugaj), 3 miejsce - klasa 1d (p. B.Mrózek) Jeszcze tylko jedna konkurencja zasługuje na szczególną uwagę i chociaż nie podlegała ocenie, to wywołała najwięcej radości i śmiechu. Dzielni wychowawcy Superkotów (p. J.Bugaj , p. K.Szymaniec, p. P.Zozworek i p.B.Mrózek) wyrecytowali z pamięci zadany im przez organizatorów wiersz pod tytułem "Pan Hilary" ! Tak, tak - może to nic nadzwyczajengo, ale tekst był napisany po ŚLĄSKU ! Wyżej wspomniani wychowawcy zaskoczyli wszystkich talentem "godania", wyczuciem akcentu oraz zdolnościami aktorskimi. Autor:E.Kern

Logopeda         

W b.r. uczniowie naszej szkoły mogą skorzystać z porad logopedy. Zainteresowanych uczniów oraz rodziców zachęcamy do kontaktu z panią mgr Izabelą Duk-Bochnak, dyplomowanym logopedą, w środy w godzinach od 9.00 do 11.00 w gabinecie pedagoga szkolnego.           e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Zadania logopedy w szkole:

Profilaktyka (zapobieganie powstawaniu wad i czuwanie nad prawidłowym rozwojem mowy)

Ø stymulowanie procesu nabywania kompetencji i sprawności warunkujących prawidłowy przebieg komunikacji językowej,

Ø czuwanie nad rozwojem mowy i doskonalenie jej,

Ø zapobieganie dysharmonii rozwojowych,

Ø stymulowanie rozwoju poznawczo – językowego,

Ø prowadzenie ćwiczeń kształtujących prawidłową mowę i doskonalące mowę już ukształtowaną tj. - ćwiczeń ortofonicznych, słuchowych, rytmicznych, usprawniające narządy mowy, artykulacji, dykcji,

Ø współpraca z nauczycielami - uświadamianie ważności prawidłowej wymowy u uczniów; - zapewnienie pomocy o charakterze terapeutycznym i instruktażowym; - udostępnianie opracowanych materiałów,

Diagnostyka ( rozpoznawanie zakłóceń lub zaburzeń językowych)

Ø przeprowadzanie badań wymowy uczniów,

Ø zdiagnozowanie logopedyczne,

Ø udostępnienie wyników badań zainteresowanym nauczycielom i rodzicom,

Terapia (usuwanie, likwidowanie wszelkich zakłóceń i zaburzeń komunikacji językowej i pomoc w przezwyciężaniu problemów osobom mającym trudności z mówieniem, rozumieniem, pisaniem i czytaniem)

Ø objęcie opieką logopedyczną wyznaczonych uczniów,

Ø systematyczne prowadzenie zajęć logoterapii w szkole (w małych zespołach),

Ø rozwijane komunikacji językowej poprzez usprawnianie funkcji mowy,

Ø umiejętności wypowiadania się,

Ø korygowanie wad wymowy,

Ø stymulowanie rozwoju poznawczo- językowego,

Ø usprawnianie procesów wzrokowo- ruchowo- słuchowych,

Ø udzielanie porad i wskazówek ,

Ø zaprowadzenie zeszytów zajęć logopedycznych z zaleceniami do utrwalenia w domu,

Ø w przypadku trudności, nawiązywanie kontaktu z psychologiem, audiologiem z poradni pedagogiczno- psychologicznej i poradni wad słuchu oraz skierowanie na badanie do poradni specjalistycznych (np. neurologicznej, ortodontycznej)

Celem terapii wad mowy jest usunięcie wszelkich wadliwych dźwięków i wytworzenie na ich miejsce nowych, prawidłowych.

Kadra: mgr Izabela Duk-Bochnak – logopeda dyplomowany

KILKA WAŻNYCH TERMINÓW:

LOGOPEDA-specjalista zajmujący się kształtowaniem mowy, zapobieganiem zaburzeniom mowy i ich usuwaniem.

LOGOPEDA OGÓLNY-specjalista w zakresie ogólnej diagnozy, profilaktyki i terapii zaburzeń artykulacyjnych i fonacyjnych spowodowanych uszkodzeniami lub dysfunkcja obwodowych narządów mowy. Miejscem pracy logopedy są poradnie psychologiczno-pedagogiczne, poradnie foniatryczne, bądź inne placówki resortu zdrowia, oświaty i kultury.

LOGOPEDIA- nauka zajmująca się całością zagadnień związanych z komunikacją językową, które analizuje w różnych ujęciach: medycznym, lingwistycznym, psychologicznym, pedagogicznym, artystycznym, czyli z punktu widzenia różnych dyscyplin i w najszerszym z nich wszystkich zakresie (od wzorca, poprzez normę do patologii). Przedmiotem badań logopedii są wszelkie zaburzenia w nabywaniu kompetencji językowej oraz komunikacyjnej, a także skutki w postaci różnorodnych zaburzeń mowy.

WADA WYMOWY-odstępstwa od ogólnopolskich norm wymawianiowych przejawiające się : 1) zaburzeniami artykulacyjnymi, 2) zaburzeniami prozodycznymi, 3) zaburzeniami artykulacyjnymi i prozodycznymi jednocześnie. Do w.w. nie zalicza się nieprawidłowości artykulacyjnych wynikających z nieukończonego rozwoju mowy dziecka, wymowy gwarowej, błędów wymawianiowych.

ZABURZENIA ARTYKULACJI-wadliwa wymowa głosek.

ZABURZENIA PROZODYCZNE- rodzaj zaburzeń wymowy polegający na zniesieniu lub zniekształceniu określonych cech prozodycznych wypowiedzi, np. melodii, akcentu.

("Z logopedią na ty", Skorek, 2005)

 
Uzyskaliśmy certyfikat Szkoły z klasą!         

 

 

Program skierowany był do nauczycieli wszystkich poziomów edukacyjnych z całej Polski, którzy widzą potrzebę edukacji medialnej w szkole, chcą kształtować u uczniów umiejętności odpowiedzialnego korzystania z Internetu i twórczego wykorzystywania nowych technologii, i którzy są przekonani, że stosowanie TIK może pomóc w mądrej i skutecznej edukacji. Program pomaga też rozwijać umiejętności samodzielnego myślenia, odpowiedzialnego korzystania ze źródeł i wykorzystywania wiedzy w praktyce.

 
 
Plan Pracy Doradcy Zawodowego         

W roku szkolnym 2011/2012 plan zajęć doradcy zawodowego będzie przebiegać w formie:

  • spotkań indywidualnych
  • zajęć grupowych z klasami
  • w ramach zastępstw
  • podczas lekcji wychowawczych
  • wycieczek zawodoznawczych
  • spotkania z pracownikami PUP, uczestnictwo w Targach Edukacyjnych, wyjścia na Dni Otwarte

GODZINY PRACY SPOTKAŃ INDYWIDUALNYCH

Środa : 14.10 – 15.45 oraz według potrzeb przy wcześniejszym umówieniu się.

mgr Marta Bednarek

ZADANIA SZKOLNEGO DORADCY ZAWODOWEGO TO:

1)Systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje i pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej.

2)Gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu i kierunku kształcenia.

3)Wskazanie osobom zainteresowanym (młodzieży, rodzicom, nauczycielom) źródeł dodatkowej, rzetelnej informacji na temat: rynku pracy,

trendów rozwojowych w świecie zawodów i zatrudnienia,

możliwości wykorzystania posiadanych uzdolnień i talentów w różnych obszarach świata pracy,

instytucji i organizacji wspierających funkcjonowanie osób niepełnosprawnych w życiu codziennym i zawodowym,

alternatywnych możliwości kształcenia młodzieży z problemami emocjonalnymi i niedostosowaniem społecznym.

4)Udzielanie indywidualnych porad edukacyjnych i zawodowych uczniom i ich rodzicom.

5)Prowadzenie grupowych zajęć aktywizujących, przygotowujących uczniów do świadomego planowania kariery i podjęcia roli zawodowej.

6)Kierowanie w sprawach trudnych do specjalistów: doradców zawodowych w poradniach psychologiczno-pedagogicznych i urzędach pracy, lekarzy itp.

7)Koordynowanie działalności informacyjno-doradczej szkoły.

8)Wspieranie rodziców i nauczycieli w działaniach doradczych przez organizowanie spotkań szkoleniowo-informacyjnych, udostępnianie im informacji i materiałów do pracy z uczniami itp.,

9)Współpraca z Radą Pedagogiczną w zakresie: tworzenia i zapewnienia ciągłości działań wewnątrzszkolnego systemu doradztwa, realizacji zadań z zakresu przygotowania uczniów do wyboru drogi zawodowej.

10)Systematyczne podnoszenie kwalifikacji.

Galeria

Tu obejrzysz aktualne zdjęcia

 

 

Zobacz więcej

Biblioteka

GODZINY OTWARCIA:
Poniedziełek - Piątek
7:30 -15:30
 
JSN Epic template designed by JoomlaShine.com